Helppo proteiinivanukas (V)


Toivottavasti teidän viikkonne on alkanut yhtä aurinkoisesti kuin omanikin! Tänään on taas ollut paluu arkeen, juhlat olivat onnistuneet ja onni oli ettei aurinko täysillä paahtanut. Äitini oli loihtinut ihanat tarjoilut ja vegaanisia kakkuja oli tällä kertaa jopa kolme! En suinkaan myöskään ottanut loppuja vegaanisia piparminttumarenkeja mukaani ja syönyt niitä kaikkia aamulla ja töiden jälkeen kahvin kanssa.. Ja minä kun en edes pahemmin pidä makeasta! :D 

Viikonloppuna tuli juhlimisien lisäksi myös lenkkeiltyä sekä kävin etsimässä, josko lähimetsästä löytyisi korvasieniä. Voi kuulkaa ette uskokkaan mitkä apajat löysin! Viime vuosi oli ensimmäinen kun poimin korvasieniä ja vaikka alkuun vähän ulkonäkö arvelutti ja myrkyllisyys pelotti niin niistä tuli aivan maailman paras kermainen kastike pastalle. Tällä hetkellä ryöppään sieniä ja illalla meillä herkutellaankin korvasienipastalla, saa olla jääkö sieniä yhtään pakkaseen! 

Tänään haluaisin jakaa teidän kanssanne ihanan vegaanisen chia-protsku vanukkaan ohjeen. Chia-siemenet hellivät vatsaa ja samalla proteiini pitää nälän kurissa hyvin. Tämä maistuu minulle aamupalana, töissä välipalana, treenin jälkeen tai iltapalana. Töissä olen kerännyt erittäin paljon katseita näiden mun vanukkaiden kanssa, mutta makuhan tämän jutun taas ratkaisee! Foodinin raa'at luomu chia-siemenet ovat todellista super kamaa siinä mielessä, että ne sisältävät omega-3 ja omega-6 rasvahappoja parhaassa mahdollisessa suhteessa (3:1) sekä niissä on proteiinia yli viidesosan painostaan. Kalle aina paasaa omegoiden tärkeydestä ja nyt tulee otettua omegaa aamuisin kapseleina ja välipaloilla chian muodossa. Nuo rasvat vaikuttavat kuitenkin ihan kaikkeen hermostosta ihoon ja sydämeen, pakko myöntää niiden olevan todella tärkeitä ja olen jättänyt ne aivan liian vähälle huomiolle.

Tämä vanukas on siitä kiva, että sitä voi lähteä varioimaan täysin oman maun mukaan! Käytä tässä suosikki kasvimaitoasi, en suosittele kokeilemaan tässä vaikkapa maustamatonta soijajuomaa jos et sen mausta pidä. Omaksi suosikikseni on tullut tuore kookosriisijuoma, jota käytän nykyyään kaikkeen! Varioida voi helposti käyttämällä maapähkinävoita tai mantelivoita, lisää cashewia muruina, laita lakritsijauhetta, raakakaakaojauhetta tai vaniljaa. Proteiinina tykkään käyttää Foodinin vaniljan makuista riisiproteiinia sekä suklaan makuista herne-hamppu-riisi protskua. Koostumuksesta saa jäykempää käyttämällä enemmän chia-siemeniä, vain kokeilemalla löytää sen oman juttunsa. :) 

Hyvä suhde itselleni on n.3dl nestettä, 2.5 rkl chian siemeniä, oman maun mukaan ruokalusikallisesta puoleen desiin proteiinijauhetta ja 1tl mieleistäsi pähkinävoita. Makeutuksena voi laittaa esim. agavesiirappia teelusikallisen tai välillä olen villi ja käytän inkiväärisiirappia! Hyppysellinen aitovaniljajauhetta tekee tästä vähän fiinimpää ja puolestaan lakritsia sekoittamalla voi namin himo helpottaa. Sekoita huolella, itse tykkään ravistella ja jos ei halua yhtään paakkuja niin kaikki muut paitsi chia tehosekoittimen kautta ja lopuksi lisää chian joukkoo. Laita jääkaappiin turpoamaan, suosittelen lämpimästi vähän sheikkaamaan ensimmäisen 10min jälkeen, ettei chia uppoa pohjalle tiiviiksi hyytelöksi. Koristele marjoilla, hedelmillä tai vedä kiireellä kuten minulla töissä on tapana!

Mihin sinä käytät Chia-siemeniä vai ovatko ne sinulle uusi tuttavuus?

4 kommenttia

  1. Chia-siemenet on kyllä huippujuttu! Niin käteviä, nopeita ja toimivia.
    Tuossa jokunen aika sitten sattui olemaan jääkaapissa kookosmaitotölkin jämät ja nälkä, niin lisäsin siihen sitten chiat ja banaanin siivutin joukkoon niin tuli kyllä tosi hyvä, jopa jälkkärihenkinen välipala :) Chia menee täällä vähän kaikessa muodossa, sellaisenaan kasvimaidossa tai sitten erilaisten marjojen/hedelmien kanssa. Pitää kokeilla enskerralla varmaan kaakaota, sitä ei oo tullu vielä maistettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Jenni! Ai vitsit kookosmaitoon tehty chiaherkku, kuulostaa todella ihanalta! Kaakaon kanssa siitä tulee ihanan suklaavanukasmainen, todella lähellä sellaisia mitä on tullut lapsena syötyä (paitsi toki rakenne eri). :)

      Poista
  2. Näyttää hyvältä tuo vanukas! :) Itse tykkään käyttää chiasiemeniä smoothien ja jugurtin joukossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso kiitos kommentistasi! Chiasiemenet ovat todella monipuolisia, minun pitäisi kokeilla niitä mm. lettujen joukossa :)

      Poista

Kiitos kommentistasi ♥